Ігри для найменших

Практичне заняття для батьків

 «Ігри – вправи для найменших розумників та їхніх батьків».

Мета: Розвивати навички співпраці та керівництва дитячою діяльністю.

Завдання:

  1. Залучити батьків до участі у вихованні дітей через активну взаємодію з ними;

  2. Пропагуватирозвиток інтелектуальних, мовленнєвих і практичних навичок дітей через гру;

  3. Познайомити батьків з найпростішими іграми, які не вимагають спеціальних знань і підготовки.

    Твердження, що гра – провідний вид діяльності дитини – дошкільника, давно стало аксіомою. Це важлива сфера життя дитини. Більшість батьків не надають особливого значення дитячої гри, вважаючи її мало не другорядним заняттям. Приміром, розпитуючи дитини про пережите в дитячому саду дні, батьки цікавляться звичайно, що робилося на заняттях, як дитина спав або що їв. З кожним роком все більше часу дитина витрачає на відвідування розвиваючих гуртків, занять з підготовки до школи, відповідно все менше часу відводиться грі.

   Адже право на гру зафіксоване в Конвенції про права дитини. Стаття 31 Конвенції проголошує: «Кожна дитина має право на гру, відпочинок, участь у культурному та творчому житті. Дорослі, в тому числі і державні структури, відповідальні за дотримання цього права; вони повинні забезпечити дітям усі можливості для вільної самостійної активності, яку діти самі вибирають».

   Які ж причини порушення законного права дитини на гру? Їх кілька.

  1. Перш за все, дорослі не розуміють важливості гри для дитиниГра вважається чимось не обов’язковим, а тому не потрібною.

  2. Для більшості дорослих раннє навчання видається більш важливим і корисним заняттям, ніж гра.  Пріоритет навчальних занятьвсе більше витісняє гру з життя дітей.

  3. Телебачення і комп’ютер все більше замінюють дитячу творчу діяльність і насамперед гру. Масова культура і маркетинг в відсутність контролю з боку держави поширюють шкідливі для дітей заняття і виробляють залежність від комп’ютера, телебачення та іншого.

  4. Відсутність ігрового простору, дефіцит якісних іграшок.

А адже саме у грі формуються найважливіші якості розвитку особистості. У грі розвивається уява, мислення, мова. Вона необхідна для щастя дітей, для їх здоров’я і правильного розвитку.

   Не рідко дорослі залишають дітей наодинці з іграшками, так як вважають, що діти самі знають, як грати. Дитина буде повторювати одні і ті ж примітивні дії, які лише умовно можна назвати грою.

   Щоб гра стала дійсно розвиваючою діяльністю дитини, йому спочатку треба навчитися грати, а вже після цього він зможе творчо розвивати, доповнювати й навіть придумувати нові ігри. А навчити дитину може тільки той, хто вже вміє грати і знає цікаві ігри.

Тому я вважаємо, що дане заняття допоможе вам познайомитися з різними видами ігор, використовуваних для дітей даного віку та застосувати цей досвід в спілкуванні зі своєю дитиною.

Сьогодні на занятті будуть представленні:

  • ігри, що сприяють розвитку мовлення;

  • ігри, що розвивають дрібну моторику рук;

Вправа «Асоціації»

    Батькам пропонують завдання намалювати асоціації, які виникають у них при слові «гра». Після виконання вислуховують відповіді і демонструють малюнки.

Ігри зі звичайним папером

Ці вправи позитивно впливають на:

  • Розвиток дрібної моторики обох рук;

  • Координацію рухів та зору.

Ваш малюк навчиться:

  • Розрізняти кольори;

  • Розуміти назви дій.

Рекомендації для батьків:

  • Підготуйте коробки з – під взуття, соку, молока тощо, обгорніть їх кольоровим папером;

  • Із різнокольорового паперу зімніть кульки різного розміру. З цим завданням впорається і ваш малюк.

  • Покажіть малюку, як опускати кульки в коробку. Називайте кожного разу колір кульки та коробки. («Беру червону кульку. Опускаю її в червону коробку»). На початку занять не слід використовувати більшість, ніж два кольори.

  • Якщо використовувати більші розміром коробки – можна кидати кульки з будь – якої відстані.

  • Можна познайомити малюка з фольгою, що збагатить тактильний досвід. З різнокольоровою фольгою можна робити ті самі вправи.

Ігри з трубочками для коктейлю.

Ці вправи позитивно впливають на:

  • Розвиток дрібної моторики обох рук;

  • Координацію рухів та зору.

Рекомендації для батьків:

  • Підготуйте пластмасову склянку з кришкою та зробіть в кришці отвори.

Покажіть, як уставляти трубочки в отвори.

  • З трубочок можна складати малюнки.

  • На них можна нанизувати кільця, резиночки тощо.

Ігри з нитками та шнурками.

Ці вправи позитивно впливають на:

  • Розвиток дрібної моторики обох рук;

  • Координацію рухів та зору.

Ваш малюк навчиться:

– розрізняти кольори;

– розуміти назви дій.

Рекомендації для батьків:

  • Для занять можна використовувати вовняні нитки, сутаж, стрічки, шнурки тощо.

  • Сутаж або шнурки можна намотувати на пластикову пляшку або на банку з – під кава.

  • На пляшку можна насадити коло з картону, імітуючи капелюх, та зав’язати стрічки – шарф. Такий чоловічок може ходити та розмовляти. Обіграйте це з малюком. Запропонуйте дитині зав’язати стрічку.

  • Стрічки можна добирати за кольором капелюха.

  • Шнурки та стрічки можна протягувати в отвори кілець від піраміди тощо.

  • Покажіть малюку, як шнурок або стрічкою викласти коло – м’ячик, яблуко тощо.

Ігри з прищіпками

Ці вправи позитивно впливають на:

  • Розвиток дрібної моторики обох рук;

  • Координацію рухів та зору.

Ваш малюк навчиться:

  • Розрізняти кольори;

  • Розуміти назви дій;

  • Чергувати предмети за кольором.

Рекомендації для батьків:

  • Доберіть різнокольорові пластмасові та дерев’яні прищіпки. Це збагатить тактильний досвід вашого малюка. (Прищіпки мають легко розкриватися).

  • Покажіть, як чіпляти прищіпки до краю рушника, серветки чи одягу. Спочатку запропонуйте зняти прищіпки та зібрати їх у відерце.

  • Допоможіть малюку причепити прищіпки. Називайте колір.

  • Запропонуйте малюкові прикраси пластиковий стакан. Чергуйте прищіпки за кольором, коментуючи свої дії, наприклад: «Синя прищіпка, жовта, синя, жовта…».

Формування мови дитини в нормі проходить певні етапи свого розвитку: гуління, лепет, слова, фрази і т. д. До двох років дитина може використовувати в мовленні речення з 2-3слов.

«Заважати» правильному мовному розвитку можуть різні причини, в тому числі і мовні порушення. Про них ми говорити не будемо.

Сьогодні ми поговоримо про мовному розвитку маленької дитини за допомогою ігор і спілкування з ним.

Допомогти правильному мовному розвитку Вашої дитини у ваших силах, адже перший вихователь у нього саме Ви.

Як організувати мовні заняття вдома

Всі заняття повинні будуватися за правилами гри.

Перш ніж почати заняття потрібно підготувати все, що може вам знадобитися.

  • Лото різної тематики (посуд, меблі, одяг, овочі, фрукти тощо);

  • Муляжі фруктів, овочів, набори пластмасових різних тварин, ляльковий посуд, транспортних засобів, комах тощо)

  • Розрізні картинки з 2-3х частин;

  • Вашим хобі має стати колекціонування різних картинок, які можуть стати в нагоді в процесі занять з дитиною;

  • Для розвитку дрібної моторики придбайте пластилін, конструктор, шнурівки, пазли;

  • Зошит або альбом для наклеювання картинок і планування занять з дитиною.

Можна Відправитися в подорож в Казкове Королівство або «В гості до Незнайку». Плюшевий ведмедик або лялька теж можуть «поговорити» з малюком.

  Можливо, вам доведеться ходити за малюком по кімнаті, показувати йому картинки, в той час як він буде сидіти під столом або гойдатися на своїй улюбленій конячці.

Пропоную вам кілька мовних ігор, якими ви можете скористатися, навіть не маючи спеціального обладнання:

  1. Ігри на наслідування(голосам тварин, птахів, музичних інструментів тощо);

  2. Ігри з м’ячем(«Великий-малий», «Один-багато», «Назви овочі», «Фрукти», «Іграшки» тощо);

  3. Ігри для розвитку дрібної моторики(різні забавлянки зі згинанням-розгинанням пальців рук тощо).

Більшість дітей люблять малювати. Іноді вони починають це робити раніше, ніж говорити. Чому? – дивуємося ми. Як розуміти і оцінювати дитячі малюнки, зовсім незрозумілі в ранньому віці? І, нарешті, як допомогти дітям у розвитку їх творчих здібностей.

     Займаючись дитиною малюванням, треба пам’ятати, що для дитини це – гра. Заняття не повинні перетворюватися на навчання художнім навичкам (цим ми займаємося на занятті). Нехай стануть ваші заняття новою цікавою грою, засобом пізнання навколишнього світу.

♦ Заняття – ігри з малюком краще будувати таким чином, щоб відбувалася зміна різних видів діяльності та різних каналів сприйняття: розглядання, слухання, виконання різних дій.

♦ Всім дітям вдома читають книжки. Можна використовувати будь-яку книгу, що підходить за сюжетом. Наприклад:

Жив їжачок колючий

В дрімучому лісі,

Ялинку зустрів

Колючки помітив.

На мені палички-голочки

І на зеленій ялинці!

Можна використовувати папір, можна екранчик. Дорослий, читаючи текст, малює силует, а малюки малюють палички, розташовуючи їх у потрібному місці. ( показює на екрані).

Півник, півник

Золотий гребінець…

Дитина підмальовує зернятка.

   Таким же чином можна використовувати казку з книги. Врахуйте, що вам доведеться говорити і малювати одночасно. Як можна більше коментуйте дії і свої та дитини, працюйте в ігровій формі.

Можна при читанні потішки використовувати іншу техніку – орігамі.

Як у нашого кота

Шубка дуже хороша

Як у котика вуса

Дивовижної краси

(показ) Складаючи папір, одночасно читаємо потішку. Дитина підмальовує вуса.

      Не бійтеся давати малюкові чистий білий аркуш і чим більше, тим краще. Його рука, очі, все тіло повинні мати сміливість і навички вільного, широкого і безперервного руху рукою. Чим ширше розмір паперу, тим впевненіше і сміливіше буде дитина. Корегуйте малюнок дитини самі: допоможить домалювати вусики, хвіст, очі. Будуть виходити тварини.

    Гра «Малюнок-загадка» (зразок)

     Не секрет, що значну частину часу ви проводите на кухні. Цей час можна також використовувати для ігор з дитиною. Запропонуйте малюкові горох перебрати або рис, тим самим він, «допомагаючи» вам, потренує свої пальчики.

Захоплююча гра з тістом. Тісто має бути солоним (рецепт). І ліпіть на здоров’я! Черв’ячки, печиво та ін. Вироби зберігаються довго, ними можна грати. У кожному будинку є непотрібні гудзики. Зберіть їх у коробочку. Дитина може прикріплювати їх на основу з пластиліну.

    Гра «Притисни і відпичатай».

Це малювання зім’ятою папером, гудзиками, денцями пляшечок від лаку, поролоном.

Ця техніка дуже приваблює дітей. Вона забезпечує максимум успішності незалежно від образотворчих умінь дитини. Отримане таким чином зображення може бути візерунком, (зразок).

    Гра «Кольорові долоньки», «Пальчикове малювання»

Для цього знадобиться гуаш і долонька вашого малюка, (зразок).

    Гра «Татова рука»

Намалюйте на долоні личко. Очі зобразіть на одній з ліній долоні, так, щоб вони закривалися, коли ви злегка стиснете долоню. Така лялька може бути у вашого малюка.

Висновок: сьогодні ви познайомилися з найпростішими іграми, які допоможуть розвинути початки образотворчих навичок, підтримувати інтерес до малювання у ваших малюків, допоможуть захопити дитину, розвинути у нього увагу,  дрібну моторику,мислення, мову.

     Антуан де Сент-Екзюпері писав: «Я прийшов з дитинства, як з країнсти яскравості.  Нам, дорослим, варто частіше думати, якими фарбами ми розфарбовуєм  країну дитинства, які прийшли туди наші малюки. Ця країна поки ще повністю в наших руках, і ми за неї по-справжньому відповідаєм».

Давайте ж будемо грати разом зі своїми дітьми як можна частіше.