Конспект заняття з розвитку мовлення в середній групі

Робота за картиною ” Помічники осені”.

             Мета: продовжувати вчити сприймати картину методом багатоканального споглядання вдосконалювати вміння відповідати на запитання повним реченням; розвивати навички мовленнєвої компетентності розповідного та пояснювального мовлення, уяву, фантазію; виховувати навички екологодоцільної поведінки, бажання допомагати старшим, повагу до праці.

1. Вихід дітей:

Йдіть мої любі, під ніжки дивіться,

Гостям дорогим щиро всміхніться.

Хай посмішка сяє у кожній долонці

Немов то проміння весняного сонця.

Діяльність наша цікавою стане

А вдома розкажете татові й мамі.

Актуалізація опорних знань:

– Діти, а хто із вас бачив, що невидимка ходить в гаї й всі дерева роздягає?

– А як цю невидимку звати? (Осінь)

– Ой, а що це в нас за листочок? З якого дерева?

– Що ж нам із ним робити? (понюхати, погладити, порахувати, покласти на долоньку, прочитати)

Любі хлопчики та дівчатка!

Запрошую вас до себе на гостини.

Місце зустрічі – осінній ліс. (Золотава панночка красуня осінь).

– Дякуємо Осінь тобі за запрошення. Нам подобається ходити в гості. Тож рушаєм в путь.

– А що це нам заважає йти? (Вітер) А який він? (злий, тихий, швидкий, холодний, теплий) А як він дме, коли злий? Тихий? Холодний? Теплий?

– Давайте звернемося до вітру і попросимо його, щоб він завжди був сам добрий, і робив тільки добрі вчинки:

Вітер, вітер, вітерець,

Ой, який ти молодець!

Скільки збив ти із гілок

Груш, і яблук, і сливок.

Тільки що ж ти наробив?

Нащо яблука зривав?

Нащо гілки поламав?

Хочеш яблуко зривай,

Тільки гілок не ламай!

– Вітерець нас послухався і дозволив мандрувати далі.

– Що це в нас під ніжками шурхотить? (листячко) А як воно шурхотить? (шурх- шурх- шурх)

– А як розмовляють листочки? (ш- ш- ш)

– Давайте порозмовляємо голосно і тихо.

– Про що листочки розмовляють між собою восени?

– А тепер уявіть, що ви надягли навушники. Послухайте, які звуки лунають у лісі восени?

–   Скрекоче сорока (скре-ке-ке)

–   Завиває вітер (у- у- у)

–   Стукає гілка (тук- тук-тук)

– А тепер уявіть як ви відчуваєте запах осені, запах листя, грибів, прохолодне повітря, відчуття сирості.

– Діти, погляньте на картину, як можна її назвати? А чому ви вважаєте, що художник намалював осінь?

– Які кольори використав художник?

– Якими фарбами намалював художник осінь?

– Переважають темні чи яскраві кольори?

– А тепер уявіть себе дослідниками, яким подобається все вивчати. Складіть свої ручки у вигляді підзорної труби, подивіться крізь неї на картину і розкажіть про те, що ви бачите?

– Спробуємо побачити крізь трубу та назвати тільки один предмет з поміж зображених на картині.

Наприклад: я побачила на картині великий будинок.

-А ти, Рома?

3.     Проблемні запитання
– Я думаю, що напередодні був вітер.

– З чого це видно?

– Мені здається, що напередодні було сухо і світило сонечко. З чого це видно?

4.     Актуалізація життєвого досвіду
 – Де ви бачили таку осінню красу?

– Де ви бачили дітей, які саджають дерева?

– Де ви зустрічали гурт працьовитих діток?

– Де ви бачили великі купи листя?

– Де вам зустрічалися багатоповерхові будинки?

– Де ви зустрічали такого привітного песика?

5.     Фрази звертання до тих, хто зображений на картині
– Як звати цю дівчинку?

– Як звати ось цього хлопчика?

– Як можна звернутися до дітей? (привітатися:” Дітки, привіт”)

– А як можна звернутися до песика?

– Як можна звернутися до осені?

6.     Віртуальні діалоги
             Малята, давайте поговоримо з цими дітлахами.

– Марійко, держи деревце, а то…

– Владику, поливай водичкою обережно, а то…

– Даша, замітай все листячко, а то…

– Поліна, збирай листя у відерце, а то…

– Ярослав, обкопай деревце, а то…

– Песику, нікого не вкуси!

– Песику, іди гратися з нами.

7.     Емоційні етюди

       Діти, давайте уявимо, що ми з вами:

– заховались за дерево. Що нам чути?

– живемо в цьому будинку. Що нам видно?

– жаримо шашлик. Які запахи відчуваємо?

– якщо песик когось вкусить, що ми відчуваємо?

– якщо пес буде лащитися, що ми відчуваємо?

       Діти, давайте уявно доторкнемося на картині до кори дерева. Що ви відчуваєте? (кора дерев – шорстка, листя – легеньке)

       Дітки, а яку роботу на картині виконали б ви? (помили віконця, позбирали папірці)

Збігло заняття, як коротка мить,

Дуже швидко час летить.

Ще попереду у вас багато років

І цікавих, і складних уроків.

Загадки покличуть вас в майбутнє,

Та найбільша загадка – життя.

То ж старайтесь вправно все вивчати,

Загадок життя побільше розгадати.